Een jaar geleden had ik ons aangemeld voor de pitchrubriek van BNR Zakendoen. Een leuke mogelijkheid om direct wat naamsbekendheid te creëren. Je kan deze pitch hier terug bekijken.
Vorige week belden ze van BNR of ik ook mee wilde doen aan de rubriek: Een jaar later. Dit om te vertellen waar we nu staan. Wederom leuk voor de naamsbekendheid maar ook een mooie gelegenheid om even stil te staan waar we nu inderdaad staan na een jaar werken aan onze missie en een jaar bouwen aan ons bedrijf.
Cijfers
Waar natuurlijk direct naar gevraagd wordt, zeker bij een zakenzender als BNR, zijn de cijfers.
We zijn lekker bezig maar de cijfers ogen nog niet zo spectaculair. Dat klopt maar heeft wel een eenvoudige verklaring. We zijn een jaar geleden begonnen vanuit het niets, 0. (testcases voor onze start tellen we even niet mee). Voordat je dan een zaak, die bij ons is binnengekomen via onze website, hebt ingeschoten bij de huurcommissie zijn we zomaar een tijdje verder. Want we moeten eerst de kamer opmeten, definitieve berekening maken, contact zoeken met verhuurder en bij geen reactie kunnen we pas naar de huurcommissie. Maar daar ligt nog niet eens het grootste probleem. Dat komt daarna. Het duurt allemaal een beetje lang bij de huurcommissie. Wij zijn natuurlijk niet de enige die zaken inschieten, dus voordat ze die van ons oppakken zijn we al een paar maand verder en wanneer ze een uitspraak gedaan hebben zijn er al 9 a 10 maanden verstreken. Zolang dat helder en duidelijk is kunnen we daar prima mee uit de voeten maar dat betekent wel dat bijvoorbeeld een zaak die wij vorig jaar november ingeschoten hebben bij de huurcommissie nu net afgerond is. Dan moet je dus vertellen op de radio dat je op dit moment ‘nog’ maar 25 afgeronde zaken hebt. Want sneller gaat de molen niet. Wel hebben we een grote bulk in de pijplijn, van zaken die in behandeling zijn, zittingen die gepland moet worden, onderzoeken die door de huurcommissie gedaan moeten worden etc. Als we naar die cijfers kijken dan gaat het om ca. 100 zaken die in het traject zitten. Daarnaast hebben we nog eens ongeveer 150 leads waar contact is en waar we dus mee bezig zijn om een opmeting uit te voeren en daarop gebaseerd een definitieve berekening kunnen maken. Voldoende werk dus. Want achter al die leads en zaken kunnen nog weer extra zaken uit komen. Want één berekening die binnenkomt kan resulteren in een opmeting bij meerdere huurders in hetzelfde huis en per persoon kunnen er zaken gestart worden voor servicekosten, bemiddelingskosten en huurverlaging. Cijfers zijn belangrijk maar zeggen weinig zonder het achterliggende verhaal.
Organisatie
Hoe gaat het dan met de interne organisatie? Het kortste antwoord; work in progress. We leren elke dag, experimenteren, kijken wat werkt. Wij hebben studenten lopen die onderzoek doen naar hoe we onze processen beter kunnen organiseren, de communicatie maar ook qua positionering en marketing. Al doende leert men is dan ook de beste beschrijving. Gewoon gaan en kijken wat werkt en waar het anders moet of kan.
Drempels
Het zou ook te mooi om waar te zijn als we geen drempels tegen zouden zijn gekomen in ons eerste jaar. Voldoende ook. Een grote is de snelheid (of juist de traagheid) van het systeem. Daar is op zich niet veel aan te veranderen maar kijkend naar onze interne organisatie moeten wij in ieder geval zorgen dat wij het zo soepel, simpel en snel mogelijk laten verlopen vanaf onze kant. Dat gaat steeds beter, omdat onze interne organisatie zich ontwikkelt. Maar de allergrootste drempel is toch wel de conversie die wij halen van moment van dat de berekening binnenkomt en ons eerste contact. Daar zit zo’n verlies in qua aantallen puur doordat er weinig reactie komt op ons eerste contact. Wij doen dit inmiddels via Whatsapp, maar laten nu door een groep studenten precies dit probleem onderzoeken. Waar ligt het aan dat de respons zo laag ligt? Is het het bericht dat wij sturen of misschien het communicatiemiddel? Zijn we te pusherig of juist niet direct genoeg? Hier hopen wij antwoord op te krijgen zodat wij de conversie van berekening naar opmeting kunnen verhogen.
Bij BNR vroegen ze zich af of er geen shortcut is voor het hele proces van 9 maanden? Niet echt. We moeten langs de huurcommissie als de verhuurder niet op ons voorstel ingaat. Enige mogelijkheid is nog dat we een model gaan hanteren waarin we de zaak afkopen bij de huurder. Voorbeeld: Wij zouden kunnen zeggen dat we alle rechten overnemen voor een X bedrag. Dan zou het voor de huurder direct klaar zijn en moeten wij verder aan de slag voor ons geld. Dit vraagt wel om een nóg grotere voorfinanciering. Behoorlijk kapitaalintensief, maar wel veel sneller voor de huurder. Het levert waarschijnlijk meer op voor ons omdat je met een hogere marge gaat werken gezien het risico. Maar we willen ook niet overkomen alsof wij het voor een klein bedrag laten afkopen en wij met het meeste geld ervandoor gaan. Hoe denk jij hierover? Alle feedback is welkom
Toekomst
Een jaar van opstarten is altijd lastig. Van 0 naar 1 is een grotere stap dan van 1 naar 5. Tenminste zo zie ik het wel bij het ondernemen. Je begint vanuit het niets, alles moet nog echt ontdekt worden. Je moet continu bijsturen. Daar komt nog bij dat we als ondernemers allemaal ook onze eigen toko’s er nog naast hebben en dat zorgt er wel eens voor dat het even knelt. Maar ook dat komt steeds beter in lijn en doordat we ook groeien als bedrijf komen er ook meer mensen bij en wordt het makkelijker om de continuïteit te waarborgen en de snelheid beter vast te houden. Het komende jaar is daarom een jaar van vol door op de ingeslagen weg. We zitten nu met ons kantoorruimte in Haren waar nog best wat mensen bij kunnen. Vooral zoeken we ook naar studenten die voor ons aan de voorkant willen werken in de grotere steden. Die de kamers gaan opmeten. Daarnaast zoeken we ook naar samenwerkingen met andere organisaties, studie- of studentenverenigingen. Eigenlijk wie maar wil om samen met ons te kijken naar vormen om samen te strijden voor die eerlijkere huurmarkt. En door!
Douwe