Makkelijk toch zo'n all-in prijs? In de praktijk misschien wel, maar het mag absoluut niet! Juist omdat het voor jou niet te controleren is of je al dan niet te veel betaalt. We spreken over een all-in huurprijs wanneer de verhuurder de huur niet heeft uitgesplitst in een kale huurprijs en een voorschot voor wat betreft de servicekosten. De verhuurder mag niet slechts één bedrag noemen.
Hoewel het dus heel sympathiek oogt, zijn all-inprijzen niet toegestaan. Te veel betaalde servicekosten zul je namelijk niet terug kunnen krijgen, omdat niet duidelijk is hoeveel je hiervoor hebt betaald. Mede omdat de verhuurder geen eindafrekening op kan maken omdat er niet gespecificeerd is welk deel van de huur voor servicekosten is bestemd.
Je kan in eerste instantie zelf voor het splitsen van de huurprijs een voorstel richting de verhuurder doen middels de modelbrief van de huurcommissie. Gaat jouw verhuurder hier niet op in, neem dan contact met ons op. Wat wij dan kunnen doen is je all-in huurprijs bij wijze van sanctie verlagen en uitsplitsen in een kale huurprijs en een voorschot servicekosten. Dit betekent dat de nieuwe huurprijs in dat geval 55% van je huidige huurprijs wordt en het voorschot voor servicekosten wordt dan 25% van je huidige huurprijs.
Wanneer we ervoor hebben gezorgd dat de all-in prijs is gesplitst, kan het nog steeds zo zijn dat de kale huurprijs en/of de servicekosten te hoog zijn. Na de splitsing is het dus raadzaam om zowel de nieuwe kale huurprijs te controleren via onze calculator en de servicekosten te checken bij de eindafrekening. Wil je dat niet vergeten? Meld je dan gratis aan voor onze Servicekosten wekker.