Als de RUG en gemeente een verhuurder naar voren schuiven, dan mag men verwachten dat de shit goed geregeld is. Maar dat is niet het geval. De huurders van de containers op het Suikerunieterrein hebben weer gedoe met verhuurder Rizoem, want de borg wordt veel te laat en slechts gedeeltelijk terugbetaald.
De containers op het suikerunieterrein zijn vorige zomer de grond uitgestampt om meer woonruimte voor vooral internationale studenten te regelen. Dat is op zich gelukt, er staan 250 wooncontainers. Maar dat is zo ook ongeveer het enige dat lukt, hoewel de oplevering veel later is dan gepland. Komt door gedoe met brandveiligheid en zo. En dat zorgt direct voor de eerste problemen. Want studenten kunnen hun huisje niet in.
Lange geschiedenis vooraf
Daarom regelt Rizoem noodopvang. Lokalen waar dertig man tegelijk slapen en oude aftandse containers aan het Damsterdiep en dat tegen behoorlijk wat geld. Zo moeten studenten die in het klaslokaal slapen daar 12,50 per nacht voor betalen. En huurders die in de tijdelijke containers terechtkomen, worden geconfronteerd met dubieuze koppelverhuur. Daar schrijven we over en pardoes worden de problemen opgelost.
En zo herhaalt de geschiedenis zich constant. Huurders lopen tegen problemen en misleidingen aan, worden niet gehoord door de verhuurder en de brut komt pas in beweging als wij de pen oppikken. Sterker: ernstige zaken zoals legionella in de leidingen worden pas publiekelijk bekend gemaakt als wij daarover publiceren. Gevolg van al het gedoe is dat de RUG, gemeente en Rizoem bijkans rollebollend over straat gaan.
Borg wordt niet uitbetaald
Zo wil Rizoem geen antwoord geven op vragen van ons over de legionellabesmetting. Pas als de gemeente druk uitvoert op de verhuurder krijgen we antwoorden. De hoop is dat Rizoem van al deze ellende leert, de communicatie naar huurders (die 500 euro per maand betalen voor een crappy container) verbetert en men de afspraken na komt. Maar die hoop blijkt ijdel. Want er is weer een hoop gedoe. Nu over de borg.
De bewoners betalen allemaal een maand huur aan borg. Dat is niet gek. Wel vreemd is dat de borg eind september zou worden terugbetaald, maar dat gebeurt niet. Op Facebook wordt daarover geklaagd door enkele bewoners en al snel blijkt dat niemand de borg heeft teruggekregen. Daarover sturen ze mailtjes naar verhuurder Rizoem en Groningse Panden. Het laatste bedrijf handelt namens Rizoem sinds kort alle administratie af.
Groningse Panden
Dat betekent ook dat Groningse Panden de borg moet terugbetalen. En dat het bedrijf daar voorafgaand de eindinspectie op zich neemt. En dat men de communicatie met huurders afhandelt. Maar daar lijkt het bedrijf moeilijk in te slagen. De mailtjes van huurders worden simpelweg niet beantwoord en geen van de bewoners weet daardoor hoe het ervoor staat met de terugbetaling van de borg. Totdat wij ons er weer eens mee bemoeien.
Begin deze week belooft Rizoem dat Groningse Panden alles per direct terugbetaald. Een paar dagen later ontvangen de huurders inderdaad geld op hun rekening. Maar in vaak betreft dat niet de complete borg. Er wordt geld ingehouden voor schoonmaakkosten. Dat is bijzonder opmerkelijk, want de containers worden – getuige de video’s, foto’s en verklaringen – schoner opgeleverd dan dat ze zijn als de studenten erin trekken.
Huurders zijn woedend
Daarover zijn huurders begrijpelijk boos en ze klimmen weer in het toetsenbord om per mail hun ongerief te uiten richting Groningse Panden. Maar verrassing: daar krijgen ze geen reactie op. Terwijl Groningse Panden wel wat heeft uit te leggen. Zo tekenen huurders samen met het bedrijf het eindinspectieformulier waarop wordt aangegeven dat alles in orde is. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn, want ze krijgen niet het volledige bedrag terug.
Een paar huurders krijgt wel reactie op de mail met telkens dezelfde uitleg: “Bij de tweede inspectie kwamen we tot de conclusie dat het niet schoon genoeg was voor de volgende huurder om erin te trekken.” De ene keer komt het door een brandgat, de andere keer omdat de koelkast van binnen vies is. Maar het is allemaal gelul. Zo zijn de containers een stuk ranziger op het moment dat deze huurders erin trekken, hebben we zelf gezien.
“Iedere huurder krijgt borg terug”
Daarnaast kan de huurder van het brandgat aantonen dat die er al zat toen zij in het huisje trok. De huurder die borg moet inleveren vanwege de vieze koelkast maakt met foto’s en video’s duidelijk dat de koelkast schoner is dan toen zij erin trok. Daarbij komt ook nog eens dat de huurders niet bij de tweede inspectie aanwezig zijn, wat wel zo hoort. Maar Groningse Panden is voor de huurders amper te bereiken laat staan te vermurwen.
Dus bellen wij maar weer eens met onze grote vrienden bij Rizoem, de opdrachtgever van Groningse Panden. Dat moet wel, want Groningse Panden zelf wil niet op onze vragen ingaan. Gelukkig doet Rizoem dat tegenwoorig wel en al ras worden we teruggebeld door Gosé Posthumus van Rizoem. Gosé heeft goed nieuws na overleg met Groningse Panden: “Iedere huurder krijgt volgende week het restant van de borg terug.”
De dubieuze reputatie van Rizoem
Reden daarvoor is dat er inderdaad wat mis is gegaan met de tweede inspectie. “Die had in overleg gemoeten, dat is niet gebeurd. Ondanks dat een aantal koelkasten erg smerig was, zien we dat daarom door de vingers en maandag wordt het volledige bedrag teruggestort. Dat klinkt bijna als een geste, maar dat is het niet. Want de koelkasten zijn, getuige de foto’s, filmpjes en eigen waarneming, schoner dan toen de studenten erin trokken.
Maar dut niks, de huurders krijgen na veel mailen, heel lang wachten en een hoop loze beloftes en inmenging van ons eindelijk hun volledige borg terugbetaald. Goed nieuws, want dan kunnen ze eindelijk het hoofdstuk Rizoem en Suikerunie afsluiten en daar smachten ze stuk voor stuk naar. Ze hebben namelijk nog nooit zo’n schofterige verhuurder meegemaakt. En dat terwijl Rizoem met publiek geld werkt, ongelooflijk.
“Nog nooit zoiets meegemaakt”
Doet een particuliere verhuurder dit, dan is de wereld te klein. Schreeuwt de het college van burgemeester en wethouders moord en brand. Maar nu is het een partij die door hen zelf naar voren wordt geschoven en gefinancierd. Dan mag de huurder het goede voorbeeld verwachten, maar het tegenovergesteld is waarheid. En dat wordt pijnlijk hard duidelijk in de reactie van Rahwa. De internationale studente is het spuugzat.
“Ik ben 28 jaar oud en heb nog nooit zoiets als dit meegemaakt. Het voelt alsof ze ons constant proberen op te lichten en misbruik maken van het feit dat we internationals zijn en minder goed op de hoogte zijn van het recht in Nederland. Het is gewoon belachelijk dat ze met gebreken op de proppen komen terwijl ik al lang met foto’s en video’s heb aangetoond bij Groningse Panden dat die gebreken er al waren toen ik de container trok.”
Groningse Panden reageert toch
Rahwa is niet de enige met zulke ervaringen en frustratie. We hebben contact met een stuk of zeven huurders die allemaal vergelijkbare ellende meemaken. Gelukkig wil Groningse Panden alsnog reageren en het bedrijf trekt het boetekleed aan. “Wij zijn sinds dit voorjaar betrokken bij de containers op Suikerunie. Het was zeer rommelig en we zijn geschrokken van de oplevering van woningen door zowel Rizoem als studenten.”
Door de chaos duurt het lang voordat alles inzichtelijk is. “De terugbetaling van borg heeft hierdoor vertraging opgelopen.” Daarnaast is het voor Groningse Panden nieuw om met zo’n groot complex te werken. “Er vertrekken 250 huurders en er komen 250 nieuwe in, zo’n operatie hebben we nog niet eerder gedraaid en daar hebben we fouten in gemaakt. Daar balen we van, want we willen het goed doen en gaan het ook goed doen.”